Het vergroten van je naamsbekendheid heeft niet persé als doel direct iets te verkopen aan je doelgroep, maar in het achterhoofd van hun blijven. Op het moment dat ze je dan wel nodig hebben, ze direct aan je denken. Ook zal je doelgroep je sneller vertrouwen, omdat ze je al eerder voorbij hebben zien komen.
Benieuwd hoe jouw online marketing kan groeien? Doe onze gratis scan!
Wie zijn naamsbekendheid wilt vergroten, wilt natuurlijk wel een goede indruk achterlaten. Je huisstijl zorgt ervoor dat je herkenbaar bent en kan er ook voor zorgen dat je de aandacht van je doelgroep trekt. Het kan de manier waarop je doelgroep over je denkt sterk beïnvloeden. Denk daarom goed na over je huisstijl voordat je gaat investeren in het vergroten van je naamsbekendheid.
Display campagne adverteren
Display advertentie is een goede manier op je naamsbekendheid te vergroten. Dit zijn namelijk visuele advertenties. Hoe vaker je doelgroep je voorbij ziet komen, hoe sneller ze je zullen onthouden. Ze zijn ook relatief goedkoper dan een zoekadvertentie. Dit komt doordat ze ook iets minder waardevol zijn. Display advertenties zijn namelijk minder effectief als je je doelgroep direct naar je website wilt sturen om over te gaan tot conversie. Maar voor naamsbekendheid zijn ze dus wel goed!
Investeer in zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is gratis, tenzij je het laat uitbesteden. Als je het zelf gaat doen zit er natuurlijk wel veel tijd in, maar het levert je ook veel op. Het is een investering op lange termijn. Door zoekmachine optimalisatie kom je hoger in de zoekresultaten van Google te staan. Hierdoor heb je ook kans dat er meer mensen op je website terechtkomen.
Wees actief of social media
Hoe meer je als merk gebruik maakt van verschillende social media kanalen, hoe meer mensen je bereikt. Het is zelfs gratis! Als je toch al content maakt voor je website, kan je dit hergebruiken door op meerdere kanalen te delen. In het begin zul je misschien weinig bereik hebben, maar de aanhouder wint. Blijf consistent en maak content dat de moeite waard is om te delen.
Zet influencers in
Influencermarketing is een vorm van mond-op-mond reclame, maar dan hebben die influencers een groot bereik. Dit zou je kunnen doen door gratis producten op te sturen of ze gratis gebruik laten maken van jouw dienst, in de hoop dat ze dit benoemen op hun social media kanalen. Je kan ze ook betalen om jouw product of dienst te promoten, zo weet je zeker dat ze reclame gaan maken voor je merk.
Emailmarketing
Dit is effectief voor een potentiële klant, maar ook om een langdurige band op te bouwen met een bestaande klant. Door email marketing blijf (afhankelijk van hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurd) je in de gedachten van je (potentiële) klant.
Offline marketing lijkt misschien ouderwets, maar dit is zeker niet het geval. Door on,- en offline aanwezig te zijn, blijft je merk relevant. Hoe vaker ze je terug zien komen, hoe beter ze je zullen onthouden.
Sponsor je sportclub
Kies voor een club die je doelgroep aanspreekt. Door een club te sponsoren, zullen de leden je logo vaak terug zien komen op de club zelf of op de website, afhankelijk van de sponsorship. Wil je klanten in de omgeving? Zorg er dan voor dat je een lokale club sponsort.
Bezoek netwerkevenementen
Netwerken is erg goed voor naamsbekendheid, iemand hebben gesproken doet namelijk meer dan het promoten van een bedrijf waarvan je niemand persoonlijk kent. Op een netwerkevenement spreek je wellicht met een mogelijke nieuwe klant of partner. Je kan er in ieder geval erg veel uithalen als je regelmatig een netwerkevenement bezoekt.
Organiseer zelf een evenement
Je kan zelf ook een evenement organiseren, waar meerdere bedrijven samenkomen. Dit kan een training zijn, seminar, workshop, sportevenement. Alles kan! Organiseer iets waar mensen over gaan praten, dit zorgt weer voor verspreiding binnen een netwerk of op social media.
Relatiegeschenken
Deel relatiegeschenken uit die ook daadwerkelijk gebruikt worden. Zorg ervoor dat je logo er altijd op staat, want dan zullen de ontvangers nog regelmatig aan je denken. In het beste geval worden de producten in het openbaar gebruikt/meegenomen, waardoor je ‘gratis’ reclame krijgt.
Adverteer op tv, radio of in een krant / magazine
Naar welke (radio)zenders kijkt of luistert je doelgroep, welke regio komen ze vandaan of wat zijn hun interesses. Dit kan je allemaal meenemen wanneer je van plan bent om reclame te maken op tv, radio of in een blad.
Adverteer bij openbaar vervoer
Bij bushokjes en treinstations komen elke dag enorm veel mensen langs. Vaak hebben ze ook nog eens de tijd om je boodschap te lezen, omdat ze toch moeten wachten. Dit soort reclame is vooral goed voor algemene naamsbekendheid, omdat hier veel verschillende mensen komen en niet specifiek één doelgroep.
We hebben je nu een aantal ideeën gegeven hoe je de naamsbekendheid van jouw merk kan vergroten. Het voordeel van online marketing, is dat dit beter meetbaar is dan offline marketing. Met offline marketing heb je dan weer meer kans om gezien te worden, dat ze niet over je heen kijken of wegklikken. Daarom is het altijd goed om online en offline met elkaar te combineren.
We hebben je nu een aantal ideeën gegeven hoe je de naamsbekendheid van jouw merk kan vergroten. Het voordeel van online marketing, is dat dit beter meetbaar is dan offline marketing. Met offline marketing heb je dan weer meer kans om gezien te worden, dat ze niet over je heen kijken of wegklikken. Daarom is het altijd goed om online en offline met elkaar te combineren.
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl