Inhoudsopgave

    Technische conversie optimalisatie tips

    1. Zorg ervoor dat je website op elk device werkt

    Een website ontwerp je vrijwel altijd op een computer, dus grote kans dat je het ook voor desktop ontwerp. Afhankelijk van je business, zitten er waarschijnlijk meer mensen op je website via een mobiel. Bij B2B websites is dit percentage vaak wel iets lager, maar zorg er ten alle tijden voor dat je website fijn werkt op elk device. Daarom is het belangrijk om niet alleen voor desktop te ontwerpen, maar ook goed na te denken over het design voor mobiel en tablet. 

    2. Een snelle laadtijd van je website

    Een trage website zorgt voor frustratie en werkt zeker niet mee aan de klantervaring. Check daarom altijd even de laadtijd van je website. Wij adviseren een laadtijd van onder de 2 seconden. Dit is niet alleen fijn voor je bezoekers, want hier scoor je ook punten mee bij Google voor zoekmachine optimalisatie. 

    Verdiep je in de doelgroep

    3. Wie is je doelgroep?

    Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Door dit te weten, kan je inspelen op hun behoeften. Wij maken altijd gebruik van persona's. Met een persona kruip je dieper in de huid van je doelgroep, waardoor je ze nog beter leert kennen. Met een persona omschrijf je een 'echt' persoon met persoonlijke achtergrond. Daarnaast omschrijf o.a. ook hun gedrag, frustraties en behoeften. 

    4. Bekijk je website door de ogen van je doelgroep

    Je hebt een product of dienst die je zelf door en door kent, je weet waarom je het moet kopen. Bezoekers die voor het eerst op je website komen, die weten dat nog niet. Wat voor jou misschien voor de hand liggend is, is het niet voor je bezoekers. Speel in op de frustraties van je doelgroep, welk probleem los jij voor hun op? Benoem dit duidelijk.

     

    5. Speel in op emoties

    Onbewust worden de meeste beslissingen gemaakt op basis van emoties. Speel in op de emoties van je doelgroep. Dit kan je doen door voordelen van jouw product of dienst te benoemen in plaats van de kenmerken. Het is natuurlijk wel goed om ook de specificaties te benoemen, maar benadruk de voordelen meer. 

    Een aantal voorbeelden:

    Een frustratie van je doelgroep kan zijn, dat ze veel hun haar willen krullen maar hun haar niet te veel willen beschadigen. In plaats van 'Krultang met keramische krulstaaf'(kenmerk) kan je zeggen 'Deze krultang bescherm je haar altijd tegen de hitte' (voordeel). 

    Veel blenders gaan kapot van bevroren fruit, dit kan een frustratie zijn van jouw doelgroep. In plaats van 'Blender met 800 watt vermogen' (kenmerk) kan je zeggen 'Een zeer krachtige blender dat bevroren fruit zonder moeite kan blenden' (voordeel). 

    Hulp nodig met het optimaliseren van jullie website op het gebied van conversie optimalisatie?

    Afbeeldingen maken een groot verschil

    6. Zorg voor goede kwaliteit 

    Of je nu een dienst of product verkoopt, zorg altijd voor goede kwaliteit afbeeldingen. Maak je gebruik van onscherpe afbeeldingen, dan heeft dit een negatieve invloed op de merkervaring. Dit resulteert weer in minder conversie. 

    7. Gebruik het liefst geen stockfoto's

    Als je overduidelijk gebruik maakt van stockfoto's kan het zijn dat je website bezoekers je minder vertrouwen en daarom ook minder snel overgaan tot conversie. Stockfoto's zijn namelijk rechtenvrije foto's, die iedereen kan gebruiken. Je onderscheid je er niet door en het komt onprofessioneel over. Je bezoekers willen weten met wie ze zaken doen en dit doe je door je eigen foto's te gebruiken. 

    Optimaliseer je call-to-actions

    Een call-to-action is een oproep om een actie te ondernemen. Onze call-to-action op deze pagina is de duidelijke groene knop, met daarop de tekst 'Vraag CRO scan aan'. 

    8. Wat is de vervolg actie?

    Omschrijf altijd wat er gebeurd als je op de knop/tekst of afbeelding klikt. Gebruik werkwoorden als vraag aan, ga naar, bekijk, download, etc. Schrijf vanuit de eerste persoon, bijvoorbeeld: 'vraag de conversie scan aan'. 

     

    9. Plaats op alle pagina's een CTA

    Het liefst bovenaan de pagina, zo weet je zeker dat iedereen hem heeft gezien. Het is niet erg om de CTA te herhalen, maar het moet geen spam worden. Wij plaatsen een (primaire) CTA maximaal 4 keer op dezelfde pagina. 

     

    10. Laat je CTA opvallen

    Dit doet je door kleurgebruik. We snappen dat je je CTA's het liefst in de kleur van je huisstijl wilt hebben, want dat past bij de rest van je website. Om een CTA te kunnen laten opvallen, gebruik je een complementaire kleur van je huisstijl. Dit zorgt ervoor niemand over je CTA heenkijkt en dat daar de aandacht naartoe gaat. 

    11. Primaire en secundaire CTA's

    Wat is het hoofddoel van de pagina die je aan het inrichten bent? Dit is de CTA die je het meest laat opvallen. Je kan deze meerdere keren op de pagina plaatsen, maar zorg dat ze allemaal naar dezelfde pagina verwijzen. 

    Als je denkt dat je er een tweede CTA bij wilt hebben, dan is het handig om deze minder te laten opvallen dan je primaire CTA. Extra call-to-actions leiden namelijk alleen maar af van het hoofddoel.

    Gebruiksvriendelijkheid van je website

    12. Zorg voor een professioneel design

    Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg er dus voor dat je website professioneel oogt en ook fijn in gebruik is. Laat je website ontwerpen door een UX designer, zij kijken namelijk niet alleen naar het ontwerp van de website, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid.

     

    13. Logische navigatiestructuur

    Bezoekers die niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, verlaten je website al vrij snel. Zorg daarom voor een logische navigatiestructuur, hierin speelt het hoofdmenu, een kruimelpad, footer en een zoekbalk een belangrijke rol. 

     

    14. Investeer in een goede zoekfunctie

    Als je zoekfunctie niet goed werkt, kan dat je potentiële klanten kosten. De ene zoekfunctie is de andere niet. Bij elk CMS systeem zit vaak al een standaard zoekfunctie in verwerkt, maar wist je dat je ook andere zoekfuncties kunt implenteren in je website? Wij maken gebruik van onze eigen zoekfunctie (Searchine). Met deze zoekfunctie kun je ook de statistieken van je website inzien, waarmee je de content op je website weer kunt verbeteren.  

     

    15. Zorg ervoor dat bezoekers makkelijk contact met je kunnen opnemen

    Het is voor een bezoeker erg vervelend als ze contact met je willen opnemen en ze je contactgegevens niet kunnen vinden. Zorg er dus altijd voor dat je contactgegevens snel te vinden zijn. Plaats ook zeker een contactformulier op je website, zo maak je het voor je bezoekers nog makkelijker! 

    En als je dan een contactformulier op je website hebt staan, zorg er dan voor dat er niet teveel invulvelden zijn. Als je geen telefoonnummer hoeft te weten, voeg dit veld dan ook niet toe aan je contactformulier. Dit is namelijk iets wat veel mensen niet direct willen geven zonder je te kennen. 

    16. Schrijf geen langdradige teksten

    Het is prima om een pagina te hebben met veel tekst, want dat is goed voor je SEO. Maar schrijf korte alinea's en wissel af met beeld / video / illustraties. Zo zorg je ervoor dat je content makkelijk scanbaar is en bezoekers niet snel afhaken. 

    Optimaliseer de content op je pagina's

    17. Reviews en testimonials

    Dit is een belangrijk onderdeel om het vertrouwen van je bezoekers te winnen. Het is een online variant van mond-op-mondreclame. Reviews of testimonials kunnen op veel plekken op je website terugkomen, maar doe het vooral op de plekken waar klanten over kunnen gaan tot conversie. 

    Mensen willen zich graag herkennen in anderen. Als ze weten dat jij al een keer iets vergelijksbaars hebt gemaakt voor iemand anders, dan kan je ze ook sneller overtuigen. 

     

    18. Maak landingspagina's

    Landingspagina's maak je om nieuwe bezoekers te kunnen ontvangen. Met landingpagina's richt je je op een specifieke dienst of product. Eigenlijk moet je deze pagina zo inrichten, dat ze er alles wat ze nodig hebben op kunnen vinden. Wat dit is, is afhankelijk van jouw business. Wij raden altijd aan om een duidelijke CTA te hebben, USP's te vermelden en testimonials of reviews te plaatsen

    Blijven optimaliseren

    19. Verbeter bestaande pagina's

    Bekijk eerst de statistieken van bestaande pagina's. Dit doe je in Google Analytics en moet wel al een tijdje gekoppeld zijn voordat je conclusies kan trekken. Zo kan je onder andere bouncepercentage per pagina meten, op welke pagina ze je website verlaten, welke pagina het best converteert, etc. 

     

    20. Voer A/B testen uit

    Wanneer je aanpassingen doorvoert op de website, is het een goed idee om dit eerst A/B te testen. Door dit te doen weet je of een aanpassing een positief effect heeft. Met A/B testen, test je 2 verschillende pagina's op 1 URL. Alle bezoekers worden 50/50 verdeeld over die twee en je kan ook van beide pagina's de statistieken inzien. 

    Conversie optimalisatie checklist

    Download de gratis conversie optimalisatie checklist, vink aan of jouw website aan de punten voldoet en zie direct waarop je nog kan verbeten. Download de conversie optimalisatie checklist hier. 

    Benieuwd naar jouw online groeikansen? Doe de online marketing scan!

    Dit vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend
    ×

    Vraag de conversie optimalisatie scan aan

    Vul het contactformulier in

    Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

    Waarom CRO scan aanvragen?

    • Persoonlijk advies van conversie experts voor maar €119,95
    • Inzicht in de obstakels van jullie website
    • Prijs wordt vergoed als jullie besluiten met ons samen te werken