Inhoudsopgave

    Wat is een Google/SEA advertentie?

    Een Google advertentie wordt ook wel SEA advertentie genoemd. SEA staat voor Search Engine Advertising. Met een SEA advertentie plaats je dus een advertentie in een zoekmachine als Google, Yahoo! en Bing. Wanneer jij een SEA advertentie aan hebt staan, kom je bovenaan in de zoekresultaten.

    De kosten voor een SEA advertentie kunnen veel verschillen van elkaar. Alles draait om het zoekwoord dat je gebruikt. Je hebt de mogelijkheid om te betalen per klik, conversie of een hoeveelheid vertoningen. Hoe duur zo’n klik, conversie of vertoning is, is afhankelijk van het zoekwoord dat je gebruikt. Is er veel concurrentie op een zoekwoord, dan zijn de advertentiekosten hoger dan een minder populair zoekwoord.

    Tip 1: Kies voor relevante zoekwoorden

    Zoekwoorden zijn de woorden waar mensen jouw website of pagina door kunnen vinden in de zoekmachine. Zoekwoorden waar wij gevonden op willen worden zijn bijvoorbeeld ‘Internetbureau Amersfoort’, want dat zijn wij! Maar willen wij op een bepaalde dienst of product adverteren, dan gebruiken we natuurlijk andere zoekwoorden. Wij bouwen websites, dus een zoekwoord voor deze dienst is ‘website laten bouwen’. Kruip altijd even in de huid van je doelgroep, wat zijn woorden waarop zij kunnen zoeken? Vermijd vaktaal die je doelgroep niet gebruikt.

    De zoekwoordplanner van Google is een super handige tool om je zoekwoorden te bepalen! Bij de zoekwoordplanner zie je namelijk wat het gemiddelde zoekvolume per maand van een zoekwoord is. Ook zie je hoeveel geld er gemiddeld wordt geboden om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan.

    Tip 2: Gebruik ook uitsluitingszoekwoorden

    Wanneer je al eens eerder hebt geadverteerd, komt het je vast bekend voor dat je in de zoekresultaten terecht bent gekomen zonder dat het relevant was voor jouw advertentie. Dat is gek, want je hebt de zoekwoorden opgegeven waarop je gevonden wilde worden.

    Bijvoorbeeld: Jij bent een schoenenwinkel in Amersfoort en je verkoopt alleen schoenen voor mannen. Je hebt dus als zoekwoord schoenenwinkel mannen Amersfoort ingesteld. Nu word je gevonden wanneer iemand één van deze zoekwoorden invult op Google. Je wilt dus niet in de zoekresultaten staan wanneer iemand vrouwen schoenenwinkel Amersfoort en mannen schoenenwinkel Maastricht invult. Daarom vul je ‘vrouwen’ en ‘Maastricht’ in als uitsluitingszoekwoorden. Door deze uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan je advertentie, word je advertentie niet getoond wanneer het woord ‘vrouwen’ of ‘Maastricht’ in je advertentie staat. Door uitsluitingszoekwoorden te gebruiken, kan het jou onnodige clicks besparen.

    Tip 3: Maak een landingspagina

    Verplaats je ook nu weer in je doelgroep. Wat zou jij willen zien nadat je op Google ‘Tips voor een winstgevende Google advertentie’ hebt ingevoerd en op deze link hebt geklikt? Precies, je wilt op de pagina terecht komen waar jou al die tips worden gegeven. Je wilt niet op onze homepage komen en vervolgens zelf nog op zoek gaan naar alle tips. Dit geldt voor alle Google advertenties, of je nou een product of dienst verkoopt.

    Onze tip is dan ook: maak een landingspagina! Een landingspagina is de pagina waarop bezoekers terecht komen, nadat ze op je advertentie hebben geklikt. Een goede landingspagina is dus erg belangrijk om de aandacht van de bezoeker vast te houden, maar ook om over te laten gaan tot conversie. Zet daarom altijd duidelijke call-to-action knop op je landingspagina. Je landingspagina moet zo relevant mogelijk zijn. Zorg ervoor dat je landingspagina dus overeenkomt met de zoekwoorden waarop je adverteert. Laat deze zoekwoorden vaak terugkomen in je tekst. Hoe meer je pagina overeenkomt met je advertentie, hoe beter jouw kwaliteitsscore wordt. Een hoge kwaliteitsscore wordt door Google beloond. Het verlaagt de kosten per klik en verbetert de posities van jouw advertentie.

    Meer tips over hoe je een landingspagina maakt, lees je in onze blog ‘Een goede landingspagina maken: zo doe je dat!’.

    Tip 4: Benoem je Unique Selling Points

    Unique Selling Points zijn een reden waarom de klant voor jouw product of dienst moeten kiezen en niet voor die van de concurrentie. Door deze USP’s op je landingspagina te communiceren, help je de klant sneller een beslissing te maken. Wanneer je dit niet doet en de concurrent wel, is de keuze snel gemaakt. Dat zou zonde zijn! je Een paar voorbeelden van Unique Selling Points zijn:

    • Onbeperkt maatwerk mogelijk
    • Kwalitatief de beste
    • Wij zijn de goedkoopste
    • Uniek, alleen bij ons te koop
    • Voor 12:00 besteld, vanavond bezorgd

    Tip 5: Experimenteer en blijf verbeteren

    Google Ads biedt veel advertentiemogelijkheden, zo ook A/B testen. Met een A/B test maak je één advertentie, maar worden de bezoekers naar twee verschillende pagina’s gestuurd. Op deze manier kan je testen welke tekst/pagina meer conversie opleveren. Als je eenmaal dit inzicht hebt, kan je je advertenties blijven verbeteren en uiteindelijk meer winstgevende SEA advertenties maken.

    Experimenteer ook eens in verschillende posities waar jou advertentie komt te staan. Het lijkt misschien logisch om helemaal bovenaan in de zoekopdrachten te willen staan, maar misschien werkt het voor jou wel beter om op de 4de of 5de plek te staan. De meeste mensen klikken vaak willekeurig op de bovenste advertenties, zonder de tekst te lezen. Dit kost je advertentiekosten, zonder dat er conversie plaatsvindt. Wanneer mensen naar beneden scrollen, lezen ze de advertentie beter voordat ze klikken. Hierdoor gaan je advertentiekosten naar beneden en haal je er meer conversie uit!

    Meer inzicht in jouw online marketing kansen? Doe de gratis online marketing scan!
    Doe de online marketing scan
    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend
    ×

    Ontdekken waar jouw kansen liggen? Doe nu de scan!

    Beantwoord alle vragen gericht op jouw situatie en kom erachter waar kansen liggen om je advertenties te verbeteren.

    Vraag 1

    Hoe diepgaand analyseer je je doelgroep voordat je een advertentiecampagne start?