Inhoudsopgave

    Wat is een zoekwoorden analyse?

    Om het even kort uit te leggen: met een zoekwoorden analyse, doe je een onderzoek naar woorden waar jouw doelgroep op zoekt in de zoekmachine.  Tijdens zo’n zoekwoorden analyse bekijk je welke zoekwoorden je het best kan gebruiken voor jouw stuk tekst.

    Waarom doe je een zoekwoorden analyse?

    Wij doen een zoekwoorden analyse om twee redenen:

    • Meer kans om hoger in de zoekresultaten te komen staan
    • Inzicht waar de doelgroep naar zoekt

     

    Waar zoekt je doelgroep naar?

    Als je content aan het schrijven bent voor je website, doe je dit natuurlijk niet alleen voor jezelf. Je wilt hiermee bezoekers naar je website krijgen en hun ook helpen. Het is zonde als niemand je content bekijkt. Met een zoekwoorden analyse weet je waar je doelgroep naar zoekt en heb je dus meer kans om hun te bereiken. Zonder een zoekwoorden analyse heb je namelijk kans dat je woorden gebruikt, die de doelgroep zelf helemaal niet gebruikt.

     

    Met welk zoekwoord kan je hoger in Google komen?

    Wij kijken bij een zoekwoorden analyse altijd naar de zoekvolume én concurrentie samen.

    • Een zoekwoord met een zoekvolume van 2000 is heel aantrekkelijk, maar met een hoge concurrentie wordt het moeilijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan.
    • Een zoekwoord met een zoekvolume van 200 is iets minder aantrekkelijk, maar als het een lage concurrentie heeft heb je veel kans om bovenaan in de zoekresultaten te komen staan.

    Wij kijken altijd naar de meest gunstige combinatie.

    Zo pakken wij een zoekwoorden analyse aan!

    Voordat we een blog gaan schrijven, bepalen we eerst welk onderwerp we willen bespreken. In dit geval willen we een blog schrijven over een zoekwoord analyse.

    Wij zeggen zelf altijd dat we een zoekwoordonderzoek doen, dus voor ons was het logisch om dat zoekwoord te gaan gebruiken. Na ons onderzoek zijn we erachter gekomen dat zoekwoorden analyse een veel betere keuze was om ons op te richten.

    1. Analyseer de basis

    Voordat we een zoekwoorden analyse gaan uitvoeren, moeten we eerst inzicht hebben in de doelgroep. Ga onder andere na waar je doelgroep naar kan zoeken. En bepaal aan de hand daarvan welke content je op je website wilt plaatsen in de vorm van blogs en landingspagina’s.

    Voorbeeld: Wij bieden online marketing scans aan. Deze scans zijn gericht op conversie optimalisatie, zoekmachine optimalisatie en branding. Wij schrijven daarom ook blogs gericht op deze onderwerpen. Onze doelgroep wilt onder andere meer weten over zoekmachine optimalisatie. Daarom schrijven wij blogs om hun daarmee te helpen. Vandaar deze blog!

    2. Gebruik tools voor een zoekwoorden analyse

    Er bestaan meerdere tools die je kunnen helpen bij een zoekwoorden analyse. Met deze tools krijg je inzicht op het gemiddelde zoekvolume op verschillende zoekwoorden en hoe hoog de concurrentie is. Google heeft een eigen zoekwoordplanner, die is gratis te gebruiken. Daarnaast zijn er ook nog andere tools (vaak betaald) waarmee je een zoekwoord analyse kunt uitvoeren.

    Voorbeelden van andere (betaalde) tools:

    • SEMrush (gebruiken wij)
    • Ahrefs
    • Ubersuggest

    Wij maken zelf gebruik van SEMrush. Wij vinden dit een fijne tool, omdat het meer inzicht geeft dan Google Keyword Planner.

    3. Analyseer je zoekwoorden

    Heb je zelf al een aantal zoekwoorden in gedachten? Analyseer deze zoekwoorden in de tool. Typ de zoekwoorden in en je ziet direct wat de zoekvolume is van dat woord en hoe hoog de concurrentie is. Bij veel tools zie je ook suggesties voor andere zoekwoorden staan.

    Vergelijk de zoekwoorden die je in gedachte had en misschien zie je tussen de suggesties betere zoekwoorden staan.

    Bijvoorbeeld: Wij zeggen zelf altijd dat we een zoekwoordonderzoek uitvoeren, dus het is logisch dat we dat woord ook gebruiken op deze pagina. Toen we een zoekwoordonderzoek deden, kwamen we erachter dat het moeilijker is om hoog te scoren op het woord ‘zoekwoorden onderzoek’ dan op het woord ‘zoekwoorden analyse’.

    Het zoekwoord zoekwoorden analyse heeft wel iets minder zoekvolume, maar als dit betekend dat wij wel worden getoond in de zoekresultaten met dit zoekwoord, dan vinden wij dat prima!

    4. Zoekwoorden invoeren op je website

    Heb je de zoekwoorden geselecteerd die je wilt gebruiken? Top, dan kunnen we gaan beginnen met het schrijven van de tekst of de bestaande tekst voorzien van de zoekwoorden.

    • Zet het zoekwoord altijd in de titel van de pagina (H1)
    • Zet het zoekwoord ook in de tussenkoppen (H2 en H3)
    • Vermeld het zoekwoord in de tekst, het liefst meerdere keren, maar ga niet spammen.
    • Zet het zoekwoord in de URL
    • En tot slot, gebruik het zoekwoord in de meta description en meta titel (zoekresultaat)

    5. Gebruik Google Search Console

    Google Search Console is een handige, gratis tool van Google. Deze tool maakt inzichtelijk hoe je website presteert. Zo kan je onder andere inzien op welke zoekwoorden je wordt gevonden en wat je positie in Google is. Aan de hand van deze data kan je je website weer verbeteren.

    Hoe goed scoort jullie website op het gebied van zoekmachine optimalisatie?

    Wil je weten hoe goed jullie website op dit moment scoort? Worden jullie al regelmatig gevonden via Google of blijven de bezoekers weg? Wij achterhalen dit graag voor jullie. Met onze SEO scan krijgen jullie inzicht in de prestaties van jullie websites en geven wij aanbevelingen die jullie helpen hoger te scoren in Google. Deze aanbevelingen kunnen jullie dan zelf uitvoeren, maar het is ook mogelijk om dit door ons uit te laten voeren. Aan jullie de keuze!

    Weten waar jullie groeikansen liggen op het gebied van online marketing?

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend