Inhoudsopgave

    Wat is Google Search Console?

    Google Analytics en Google Ads zijn de twee meest gebruikte tools van Google, maar volgens ons wordt Google Search Console nog veel te weinig gebruikt. Al helemaal als het gaat om SEO, kan Google Search Console je helpen om nog hoger in de zoekresultaten te komen staan. Google Analytics geeft je inzicht in het gedrag van je bezoekers op je website, Google Search Console toont de zichtbaarheid van je website op Google.

    De functies van Google Search Console

    Google Search Console is voorzien van verschillende onderdelen. We lopen een paar even met je langs, zodat je de basis van Google Search Console leert kennen!

    Prestaties

    Onder het kopje ‘Prestaties’ zie je de huidige resultaten van je website, er zijn verschillende filters die je kan toepassen op de resultaten. Zo kan je onder andere instellen waarop je gevonden wilt worden (web, afbeelding, video of nieuws) en over welke tijd je de resultaten wilt zien. Let er wel op, dat je alleen de gegevens kan inzien vanaf het moment dat je een account hebt gemaakt.

    Ook kan je precies zien op welke zoekwoorden al je gevonden wordt, dit kunnen zelfs zoekwoorden zijn waarvoor je niet eens SEO hebt toegepast op je website. Je ziet op welke pagina’s ze dan binnen komen, de landen en op welk apparaat (mobiel, desktop of tablet) ze binnen komen.

    URL inspectie

    Met de URL inspectie kan je specifieke URL’s analyseren. Zo kan je zien of de pagina wordt opgenomen in de index van Google, maar het kan ook zijn dat Google de pagina niet kan crawlen. Mocht dat zo zijn, dan staat dat hier ook vermeld. Er worden dan oplossingen aangeboden, waardoor je webpagina wel gecrawld kan worden. Ook zie je of er andere technische problemen zijn en of je URL mobiel vriendelijk is.

     

    Indexdekking

    Onder het kopje Indexdekking zie je een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s. Hier worden errors weergegeven wanneer Google een webpagina niet kan indexeren. En je ziet precies hoeveel pagina’s er worden opgenomen in de index en welke niet.

    Het is net iets technischer dan de andere onderdelen, maar het is wel belangrijk om dit ook regelmatig te controleren. Als Google je website niet kan indexeren, dan wordt je niet getoond in de zoekresultaten en schrijf je content voor ‘niks’.

    Mocht er problemen zijn met het indexeren van je website en er zelf niet veel verstand van hebben, klop dan even aan bij je webbouwer. Zij kunnen je hier vast mee helpen!

    Sitemap

    Een sitemap wordt gezien als een routekaart door je website, eens in de zoveel tijd komt de crawler van Google je website bekijken. De crawler komt langs om nieuwe pagina’s op te nemen in de index van Google. Met een sitemap help je de crawler een beetje door de route uit te stippelen. Zonder sitemap is het mogelijk dat de crawler bepaalde pagina’s niet kan vinden.

    Grote kans dat je CMS-systeem een plug-in heeft die automatisch een sitemap kunnen indienen. Als dit niet zo is, dan kan je je webbouwer vragen een sitemap aan te maken. Deze URL voeg je toe in Google Search Console, zodat Google je belangrijkste pagina’s zonder problemen kan indexeren.

    Zo zet je Google Search Console in voor SEO

    Nu je Google Search Console kent, leggen we je uit hoe je het kan gebruiken voor SEO. Het is natuurlijk belangrijk om al een aantal maanden een account te hebben. Zo heb je meer inzicht in welke zoekwoorden je op dit moment gevonden wordt. Hoe langer je Google Search Console account actief is, hoe beter!

    1. Verbeter je huidige positie in de zoekresultaten

    In Performance kan je dus zien op welke zoekwoorden je al gevonden wordt. Je ziet hier de klikken, impressies, CTR en positie.

    Wij raden je aan om te kijken naar zoekwoorden waar je al redelijk goed op scoort, maar waar je nog hoger in de zoekresultaten wilt komen staan. De meeste mensen klikken namelijk alleen op de bovenste twee resultaten. Kijk eens even naar zoekwoorden met een positie tot en met plaats 8, met een beetje meer moeite kan je waarschijnlijk nog meer klanten naar je website halen!

    Klik op het zoekwoord dat je wilt verbeteren en klik vervolgens op ‘pagina’ naast ‘zoekwoord’. Je ziet nu om welke pagina(‘s) het gaat. Deze pagina’s kan je dus nog beter laten scoren door SEO. 

    2. Update pagina's die organisch verkeer verliezen

    Een webpagina die op dit moment goed rankt, betekent niet dat het altijd goed blijft scoren in de zoekresultaten. In Google Search Console kan je zien welke pagina’s een daling hebben in organisch verkeer.

    Hoe doe je dit?

    1. Ga naar Perfomance en toon alleen de totaal aantal clicks
    2. Stel de datum in op afgelopen 6 maanden en vergelijk met de periode ervoor
    3. Ga in de tabel eronder naar ‘Pages’
    4. Filter de resultaten, zodat de negatieve verschillen worden getoond
    5. Klik op de zoekwoorden om te zien om welke zoekwoorden het gaat

    Bekijk of deze pagina’s aan een update toe zijn of niet meer relevant zijn. Als de pagina niet meer relevant is kan je het verwijderen, anders moet je de pagina updaten. Zo blijf je je positie in Google behouden of misschien wel nog hoger.

    Let op! Berichten die seizoensgebonden zijn maken hier natuurlijk een uitzondering op. Het is logisch dat een post over de mooiste stranden in Europa het rond de zomerperiode beter doet dan in de winter.

    3. Optimaliseer zoekwoorden waarop je al gevonden wordt 

    Er bestaat een kans dat je op zoekwoorden gevonden wordt waar je je nog niet op richt. Ze komen misschien wel terecht op een pagina die je nog niet hebt geoptimaliseerd voor de zoekopdracht. Maak hiervoor een passende landingspagina, zodat de bezoekers op een pagina terechtkomen die volledig aansluit op hun zoekopdracht. Zo blijven je bezoekers langer op je website en heb je de mogelijkheid om je conversie te verhogen.

    4. Verbeter de zoekwoorden met een hoge positie en lage CTR

    Zoekwoorden met een hoge positie in Google waar weinig verkeer op binnenkomt, zijn interessant. Deze pagina’s hebben veel potentie om meer bezoekers naar binnen te halen, door alleen al de meta titel en beschrijving aan te passen. Zorg er met de meta titel en beschrijving voor dat de bezoekers nieuwsgierig worden naar je pagina. Verwerk er bijvoorbeeld een USP of een CTA in.

    Zo vind je zoekwoorden met een hoge positie en lage CTR:

    Ga naar de ‘Performance’ pagina en bekijk de zoekwoorden waar je een hoge ranking hebt. Gemiddeld is een CTR tussen de 3% en 13% (of zelfs hoger) goed. Val je onder dit percentage, kijk dan even of je wat kan aanpassen in de meta titel en/of omschrijving. Let er wel op dat er grote verschillen kunnen zitten in de gemiddelde CTR. Het kan maar zo zijn dat je pagina wordt getoond in een SERP met veel advertenties en rich snippets.

    5. Dien een nieuwe of gewijzigde pagina in voor indexering

    Wanneer je een pagina hebt aangepast of juist een nieuwe pagina hebt aangemaakt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk te zien zijn in de zoekresultaten. Vaak duurt het even voordat de crawler van Google langs komt, zodat je in de index van Google komt te staan. Op Google Search Console kan je deze pagina’s indienen voor indexering. De URL wordt dan aangeboden aan Google, zodat de crawler eerder langs komt. Dit kan je doen onder het kopje ‘URL inspection’.

    Verbeter je positie in Google!

    Heb jij al een account bij Google Search Console? Het is eigenlijk een onmisbare tool voor zoekmachine-optimalisatie! Er zijn veel tools die je kunnen helpen bij SEO. Google Search Console is misschien niet de meest makkelijke tool, maar als je het eenmaal snapt kan je er veel uit halen. Neem dus zeker even de tijd om het te begrijpen! Veel betaalde tools vertellen je namelijk vaak hetzelfde, maar dan met een gebruiksvriendelijkere interface.

    Benieuwd naar jouw online groeikansen? Doe de online marketing scan!
    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend