Branding is een veelgebruikte marketing term. Er bestaan nogal wat misopvattingen over branding. Na het lezen van dit blogbericht weet jij wat branding inhoud en waarom elk merk aan branding moet doen.
Veel startende ondernemers weten dat wanneer ze beginnen, ze een huisstijl moeten hebben. Dus een logo, kleurgebruik, lettertypes, etc. Met een huisstijl wordt de visuele merkidentiteit bedoeld. Je laat zien aan de buitenwereld hoe je merk eruit ziet. Tegenwoordig is branding is veel meer dan alleen de huisstijl van je merk.
Met branding roep je een bepaald gevoel op die je wilt dat de consumenten hebben wanneer ze aan jouw merk denken. Het doel van branding is de emotionele band vergroten tussen het merk en de consument. Hierdoor heb je een stap voor op de concurrenten, jouw merk krijgt meer waarde in de ogen van de klant en zijn sneller geneigd bij jou een aankoop te doen.
1. Merkidentiteit
Het idee achter branding is dat je je merk gaat zien als een persoon. Iedereen op de wereld heeft een eigen identiteit, doelen en drijfveren. Je kiest je vrienden uit op basis van hun karakter en wellicht door het delen van dezelfde visie en interesses. Hetzelfde werkt zo met merken. Je kiest een merk waarmee je jezelf kunt vergelijken, die je een goed gevoel geeft of waardoor je je geïnspireerd voelt. Ga er dus vanuit dat je merk een 'persoon' is met een missie, visie, karakter, kernwaarden en positionering.
2. Design
Bedenk wat je wilt uitstralen met je merk, overeenkomend met je merkidentiteit. Aan de hand daarvan ga je je merk ontwerpen. Hierdoor wordt het makkelijker om je keuzes voor het ontwerp te onderbouwen. Na deze fase leg je alle gemaakte keuzes vast in een brandbook. Zo weet iedereen die met je merk gaat werken, aan welke richtlijnen ze zich moeten houden. Op deze manier blijf je altijd consistent en kom je betrouwbaar over.
In een brandbook staat onder andere:
3. Strategie
Vervolgens moet er een strategie komen om je merk zichtbaar te maken bij de doelgroep. Op welke social media kanalen kan je je doelgroep bereiken? En zorg ook hierbij dat je communicatie past bij je merkidentiteit. Online marketing is een groot onderdeel van de merkbeleving bij klanten.
Herkenning en vertrouwen
Een sterk merkt creëert herkenning en vertrouwen bij hun doelgroep. Hierdoor creëer je een band met je doelgroep en zijn ze sneller geneigd om bij jou te kopen dan bij de concurrenten.
Meer waarde creëren aan je product of dienst
Creëer een gevoel van waarde, waardoor de doelgroep ook bereid is meer te betalen voor je product of dienst. Dit speelt direct mee in het gevoel dat je aan je merk wilt koppelen, dit doet je aan de hand van storytelling.
Loyale klanten
Wanneer consumenten een emotionele band met je merk hebben, zal de loyaliteit van klanten verhogen. Dit zorgt ervoor dat ze blijven terugkeren en niet dat ze overstappen naar een concurrent.
Belangrijk voorbeeld hiervan is dat het aanbieden van een lage prijs er wel voor kan zorgen dat de klant een aankoop bij je doet, maar dit is erg concurrentiegevoelig. Op het moment dat je concurrent zijn prijs gaat verlagen, ben je de klant kwijt. Branding draagt daarom wel bij aan klantloyaliteit, prijzen niet.
Nespresso en Douwe Egberts. Dit zijn twee merken die koffie verkopen, toch krijg je bij beide een ander gevoel. Toch? Dit is een perfect voorbeeld van hoe je je kan onderscheiden tegenover je concurrenten met hetzelfde product. Je geeft een merk karakter. Door dit karakter spreek je ieder een eigen doelgroep aan. De consument kiest voor jou, omdat ze zich willen herkennen in je merk.
Nespresso
Wat je veel terug ziet in reclames van Nespresso, is dat de koffie geschonken wordt in restaurants en gedronken door George Clooney. Hiermee bereikt Nespresso dat je een koffie zoals in restaurants ook thuis kan zetten, waardoor de ervaring met Nespresso je een luxe gevoel geeft.
Wat ze ook slim doen is George Clooney als ambassadeur in te zetten. George Clooney is een man met status. Door een (bekend) persoon te koppelen aan je merk kunnen consumenten het gevoel van herkenning ervaren. Veel mannen zouden zich aan hem willen identificeren. Vrouwen zouden met hem willen zijn. In dit geval spreekt het dus deze personen aan.
Douwe Egberts
Douwe Egbert heeft zicht gericht op het creëren van een warm, gezellig en traditioneel gevoel tijdens koffiedrinken. Daarnaast stralen ze, door de lange geschiedenis, kwaliteit uit.
Dit zie je ook terug in de reclames, die spelen zich voornamelijk thuis af. Thuis maak je je koffie altijd het lekkerst, zoals jij het wilt.
Veel mensen zijn met Douwe Egberts opgegroeid. Er zijn zoveel merken koffie te koop, waarom moeilijk doen als je ook voor Douwe Egberts kan gaan? Die vind iedereen wel lekker! Het is het oudste een meest bekende koffiemerk uit Nederland.
Voor welk koffiemerk zou jij kiezen? Kies je voor luxe of vertrouwde koffie?
Ben je na het lezen van dit blogbericht ervan overtuigt dat jullie merk nog meer kan groeien door branding? Wellicht is je branding verouderd of hadden je alleen een visuele identiteit. Of weet je niet zeker of jullie een sterk merk hebben neergezet? Kom erachter met de branding scan.
Tijdens de branding scan nemen wij jullie merk goed onder de loep. Hier kunnen verschillende resultaten uitrollen. Wij proberen jullie altijd zo goed mogelijk te helpen en denken kritisch mee. Misschien zijn jullie al goed op weg en zijn er maar enkel een paar verbeterpunten nodig. Het kan ook zo zijn dat wij veel meer groei zien in jullie merk en wij een rebranding voorstellen. Wat je hiermee doet is geheel aan jou, maar wij zouden het dan ook graag voor jullie willen uitvoeren.
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl