Inhoudsopgave

    Wat zijn conversiepaden?

    Een conversiepad is de route die de bezoeker aflegt om vervolgens het door jou ingestelde conversiedoel te behalen. Elke bezoeker is uniek en er zijn verschillende paden die bezoekers kunnen afleggen. De ene bezoeker kan overgaan tot conversie na het zien van een advertentie en de ander komt via een post op social media. Door het meten van je conversie kan je erachter komen welke kanalen het meeste conversie opleveren of waar bezoekers afhaken.

    Er zijn online en offline conversiepaden. Het fijne aan online conversiepaden, is dat je al het bezoek op je website kan meten.

    Leer Google Analytics 4 kennen!

    Google Analytics 4 is er nu al een tijdje en op 1 juli 2023 verdwijnt Google Universal Analytics voorgoed. Begin op tijd met het wegwijs maken in Google Analytics 4, want de interface is compleet anders dan dat je gewend bent. GA4 werkt nét iets anders dan Google Universal Analytics. Zo ook het toevoegen van conversiedoelen en het meten ervan is veranderd in GA4.

    Voeg een conversiedoel toe in Google Analytics 4

    Om een conversiepad te kunnen meten, moeten er eerst conversiedoelen zijn ingesteld. Ik neem je mee hoe je dat moet doen. Open Google Analytics en zorg ervoor dat de nieuwe versie al ingesteld is!

    Om een conversiedoel aan te maken ga je naar Configure > Events . Klik op Create event in de blauwe, opvallende kader. Klik nogmaals op Create. Verzin een naam voor het event. Het is voor Google belangrijk om te weten wanneer iets gezien wordt als een gebeurtenis. Daarom voeg je de conditions toe. Stel je voor je wilt een bedankpagina tracken, dan stel je het volgende in:

    Stel 2 parameters in:

    • Event_name equals page_view
    • Page_location contains /thank-you/ (afhankelijk van je URL)

    Sla dit op. Het kan tot 24 uur duren tot het event zichtbaar is na het instellen. Als het event in de lijst staat, kan je het markeren als conversiedoel. Ga naar het desbetreffende event toe en schuif de regelaar naar rechts. Als de schuifregelaar blauw gekleurd is, is het gemarkeerd als conversiedoel.

    Goals uit Google Universal Analytics importeren naar Google Analytics 4

    Het is ook mogelijk om goals uit Google Universal Analytics over te zetten naar conversie events in Google Analytics 4. Dit doe je door in het linkermenu op het tandwiel (Admin) te klikken. Onder het kopje Property klik je op Setup Assistant. Onder Property settings staat Set Up Conversion, klik op het pijltje. Nu krijg je de mogelijkheid om conversies te importeren uit Universal Analytics. Je krijgt een lijst te zien met de goals die je kan importeren, klik degene aan die je wilt importeren en sla dit op.

    Hoe meet je conversiepaden in Google Analytics 4?

    Ga naar Explore en start een nieuw Path Exploration. Nu krijg je een conversie pad te zien of je hebt de mogelijkheid om een starting point of een ending point te kiezen. Indien je al een conversiepad te zien krijgt, klik je op Start Again. Nu krijg je deze twee opties te zien. In ons geval klik je op Ending Point: Drop or Select node. Klik op Event Name en klik de conversie doel aan waarvan je een conversie pad wilt maken.

    In ons geval hebben wij een conversiedoel ‘Submit Form’. Vervolgens kom je op een scherm terecht waar je als Ending point het conversiedoel ziet. Daarnaast zie je de stap die heeft plaatsgevonden voordat de bezoekers het contactformulier hebben ingevuld. Klik je op de blauwe balk, dan zie je de stap die daarvoor heeft plaatsgevonden. Dit kan je blijven herhalen tot het moment dat de bezoeker de website binnen komt. Verander boven bij de stappen Event Name in Page Title & Screen name, zo zie je precies op welke pagina’s conversie heeft plaatsgevonden, waar ze vandaan komen en welke andere acties ze hebben uitgevoerd.

    Wil je zien via welke kanalen de bezoekers binnen komen? Dan kan je dit instellen onder Segments. Klik op de ‘+’ bij Segments, vervolgens op Event Segment. Je komt op een scherm terecht waar staat: Include Events when… Klik op Add new condition en vervolgens voeg je de Session default channel grouping toe. Klik op Add filter en stel de condition ‘Exactly matches (=)’ in. Afhankelijk van het conversiepad dat je wilt meten, klik je op een kanaal. Op dit geval klik ik op Organic Search. Klik op Apply en dan Save. Nu zie ik het gedrag van bezoekers die binnen komen op Organic Search.

    Van welke kanalen komen de conversies af?

    Wil je alleen kijken via welke kanalen de conversies af komen, zonder een conversiepad te meten. Dit doe je als volgt:

    Ga naar Reports > Engagement > Conversions. Nu krijg je een grafiek te zien, bovenaan kan je instellen wat je te zien krijgt. Stel Conversion by Default Channel Grouping in. In het grafiek zie je nu hoeveel conversies er heeft plaatsgevonden en via welk kanaal ze kwamen.

    Hulp nodig met conversiepaden of Google Analytics 4?

    Mocht je nog niet bekend zijn met Google Analytics 4 of Google Analytics in het algemeen? Wij werken dagelijks met GA(4) voor onze klanten. Wij helpen ze bruikbare informatie achterhalen, die ze kunnen gebruiken om hun website te optimaliseren.

    Benieuwd naar jouw online groeikansen? Doe de online marketing scan!

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend