Je hebt een website en daar hoop je zoveel mogelijk conversie mee te genereren. Slechts een klein percentage van je bezoekers gaat over tot conversie. Het kan je veel opleveren om conversiepaden te meten. In dit blogbericht leggen wij je uit wat conversiepaden zijn en hoe je dit kan meten in Google Analytics.
Benieuwd hoe jouw online marketing kan groeien? Doe onze gratis scan!
Een conversiepad is de route die de bezoeker aflegt om vervolgens het door jou ingestelde conversiedoel te behalen. Elke bezoeker is uniek en er zijn verschillende paden die bezoekers kunnen afleggen. De ene bezoeker kan overgaan tot conversie na het zien van een advertentie en de ander komt via een post op social media. Door het meten van je conversie kan je erachter komen welke kanalen het meeste conversie opleveren of waar bezoekers afhaken.
Er zijn online en offline conversiepaden. Het fijne aan online conversiepaden, is dat je al het bezoek op je website kan meten.
Google Analytics 4 is er nu al een tijdje en op 1 juli 2023 verdwijnt Google Universal Analytics voorgoed. Begin op tijd met het wegwijs maken in Google Analytics 4, want de interface is compleet anders dan dat je gewend bent. GA4 werkt nét iets anders dan Google Universal Analytics. Zo ook het toevoegen van conversiedoelen en het meten ervan is veranderd in GA4.
Om een conversiepad te kunnen meten, moeten er eerst conversiedoelen zijn ingesteld. Ik neem je mee hoe je dat moet doen. Open Google Analytics en zorg ervoor dat de nieuwe versie al ingesteld is!
Om een conversiedoel aan te maken ga je naar Configure > Events . Klik op Create event in de blauwe, opvallende kader. Klik nogmaals op Create. Verzin een naam voor het event. Het is voor Google belangrijk om te weten wanneer iets gezien wordt als een gebeurtenis. Daarom voeg je de conditions toe. Stel je voor je wilt een bedankpagina tracken, dan stel je het volgende in:
Stel 2 parameters in:
Sla dit op. Het kan tot 24 uur duren tot het event zichtbaar is na het instellen. Als het event in de lijst staat, kan je het markeren als conversiedoel. Ga naar het desbetreffende event toe en schuif de regelaar naar rechts. Als de schuifregelaar blauw gekleurd is, is het gemarkeerd als conversiedoel.
Het is ook mogelijk om goals uit Google Universal Analytics over te zetten naar conversie events in Google Analytics 4. Dit doe je door in het linkermenu op het tandwiel (Admin) te klikken. Onder het kopje Property klik je op Setup Assistant. Onder Property settings staat Set Up Conversion, klik op het pijltje. Nu krijg je de mogelijkheid om conversies te importeren uit Universal Analytics. Je krijgt een lijst te zien met de goals die je kan importeren, klik degene aan die je wilt importeren en sla dit op.
Ga naar Explore en start een nieuw Path Exploration. Nu krijg je een conversie pad te zien of je hebt de mogelijkheid om een starting point of een ending point te kiezen. Indien je al een conversiepad te zien krijgt, klik je op Start Again. Nu krijg je deze twee opties te zien. In ons geval klik je op Ending Point: Drop or Select node. Klik op Event Name en klik de conversie doel aan waarvan je een conversie pad wilt maken.
In ons geval hebben wij een conversiedoel ‘Submit Form’. Vervolgens kom je op een scherm terecht waar je als Ending point het conversiedoel ziet. Daarnaast zie je de stap die heeft plaatsgevonden voordat de bezoekers het contactformulier hebben ingevuld. Klik je op de blauwe balk, dan zie je de stap die daarvoor heeft plaatsgevonden. Dit kan je blijven herhalen tot het moment dat de bezoeker de website binnen komt. Verander boven bij de stappen Event Name in Page Title & Screen name, zo zie je precies op welke pagina’s conversie heeft plaatsgevonden, waar ze vandaan komen en welke andere acties ze hebben uitgevoerd.
Wil je zien via welke kanalen de bezoekers binnen komen? Dan kan je dit instellen onder Segments. Klik op de ‘+’ bij Segments, vervolgens op Event Segment. Je komt op een scherm terecht waar staat: Include Events when… Klik op Add new condition en vervolgens voeg je de Session default channel grouping toe. Klik op Add filter en stel de condition ‘Exactly matches (=)’ in. Afhankelijk van het conversiepad dat je wilt meten, klik je op een kanaal. Op dit geval klik ik op Organic Search. Klik op Apply en dan Save. Nu zie ik het gedrag van bezoekers die binnen komen op Organic Search.
Wil je alleen kijken via welke kanalen de conversies af komen, zonder een conversiepad te meten. Dit doe je als volgt:
Ga naar Reports > Engagement > Conversions. Nu krijg je een grafiek te zien, bovenaan kan je instellen wat je te zien krijgt. Stel Conversion by Default Channel Grouping in. In het grafiek zie je nu hoeveel conversies er heeft plaatsgevonden en via welk kanaal ze kwamen.
Mocht je nog niet bekend zijn met Google Analytics 4 of Google Analytics in het algemeen? Wij werken dagelijks met GA(4) voor onze klanten. Wij helpen ze bruikbare informatie achterhalen, die ze kunnen gebruiken om hun website te optimaliseren.
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl