Inhoudsopgave

    Wat is een heatmap van je website?

    Een heatmap is een visueel overzicht van de statistieken van een webpagina, weergegeven in verschillende ‘temperaturen’. Zo kan je zien wat het gedrag is van bezoekers op je website. Je ziet onder andere waar bezoekers het meest op klikken en hoe ver ze naar beneden scrollen op je webpagina. Ideaal om te achterhalen of er nog kansen liggen bij het verbeteren van je conversieratio.

    Je kent vast wel de temperatuurkaarten van het weerbericht. Een heatmap ziet er eigenlijk hetzelfde uit, dan niet met een kaart van Europa, maar van je eigen website. Hoe warmer de ‘temperatuur’, hoe meer mensen erop hebben geklikt in het geval van een heatmap of door hebben gescrollt in het geval van een scrollmap. Wat dat is, leg ik je nu uit!

    Hoe werken heatmaps?

    Als je een heatmap instelt voor bijvoorbeeld je productpagina, dan wordt er bij elke bezoeker een meting uitgevoerd. Afhankelijk van wat je wilt meten, wordt het gedrag van alle bezoekers met een warmtebeeld aangegeven. Het is een tool die veel gebruikt wordt om de conversie op websites te optimaliseren.

    Heatmaps gebruik je om te kijken of je website wordt gebruikt zoals het bedoeld was bij het ontwerpen ervan. Zo kom je erachter over bepaalde elementen op je website misschien wel verwarrend zijn of afleiden van het doel. Of misschien zijn je CTA’s helemaal niet sterk genoeg en wordt er minder vaak op geklikt dan je had gehoopt. Hier kom je allemaal achter door gebruik te maken van heatmaps.

    Welke soorten heatmaps zijn er?

    Clickmap

    Met een clickmap krijg je meer inzicht in het klikgedrag van bezoekers. Zo krijg je onder te weten waar het meest wordt geklikt op je website en of je CTA-buttons wel duidelijk genoeg zijn.

    Scrollmap

    Hier kijken we naar het scrollgedrag van je bezoekers. Hoe ver scrollen bezoekers over je pagina, dus is je pagina aansprekend genoeg of haken ze al snel af?

    Movemap

    Met een movemap kijken we naar de cursor (dus de muis) van de bezoeker. Hoe heeft deze zich over de website heen bewogen. Muisbewegingen zijn te vergelijken met eye-tracking.

    Hoe maak je zelf een heatmap van je website?

    Een heatmap stel je in door gebruik van een tool. Er zijn meerder online tools waarmee je je website kan analyseren. Vanwege privacy eisen is het wel belangrijk om hier toestemming voor te vragen bij de bezoekers van de website. Dit doe je doormiddel van cookies.

    Hier drie voorbeelden van bekende heatmap tools:

    Microsoft clarity

    Dit is een gratis tool van Microsoft. Dit is ook de tool die wij fijn vinden om te gebruiken. Met Microsoft Clarity kan je clickmaps en scroll maps maken. Ook kan je opnames op je website terugkijken. Vergeleken met de opties die wij hieronder benoemen, valt Clarity zeker niet tegen als de volledig gratis optie. 

    Hotjar

    Hotjar heeft een gebruiksvriendelijke interface, dat makkelijk te begrijpen is. Met Hotjar kan je Clickmaps, Scrollmaps en Movemaps aanmaken. Je kan een gratis versie gebruiken, maar ook upgraden naar betaalde versies. Afhankelijk van hoe uitgebreid en hoe vaak je het wilt gaan gebruiken.

    Crazy Egg

    Een andere populaire tool voor het maken van heatmaps. Zo heb je clickmaps, scrollmaps, maar ook confetti en overlay rapporten. Bij de confetti rapporten zie je elke losse, indivuele klikken en meer informatie over de gebruiker. En bij de Overlay rapporten zie een percentage van hoe vaak er op een bepaald element wordt geklikt. Crazy Egg is te gebruiken vanaf $29 per maand, maar kan je wel eerst 30 dagen gratis uitproberen.

    Benieuwd naar jouw online groeikansen? Doe de online marketing scan!

    Deze blogs vind je wellicht ook interessant

    ×

    Bereken jouw online marketing score

    We analyseren verschillende aspecten van jouw online aanwezigheid om inzicht te krijgen in potentiële groeikansen. Laat ons je begeleiden op de weg naar online succes!

    Vraag 1

    Maak je gebruik van zoekmachine optimalisatie (SEO)?
    i
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door SEO toe te passen, wordt de website beter vindbaar in zoekmachines. ×

    Waarom marketing score berekenen?

    • Binnen 5 minuten resultaat
    • Inzicht in groeikansen
    • Advies op maat
    • Geheel vrijblijvend