Een scrollmap, clickmap of movemap. Enig idee wat het zijn? Dit zijn allemaal voorbeelden van heatmaps. Heatmaps worden vaak gebruikt bij conversie-optimalisatie. Maar hoe zet je heatmaps in om de conversie van je website te verbeteren? Wij leggen het je uit!
Benieuwd hoe jouw online marketing kan groeien? Doe onze gratis scan!
Een heatmap is een visueel overzicht van de statistieken van een webpagina, weergegeven in verschillende ‘temperaturen’. Zo kan je zien wat het gedrag is van bezoekers op je website. Je ziet onder andere waar bezoekers het meest op klikken en hoe ver ze naar beneden scrollen op je webpagina. Ideaal om te achterhalen of er nog kansen liggen bij het verbeteren van je conversieratio.
Je kent vast wel de temperatuurkaarten van het weerbericht. Een heatmap ziet er eigenlijk hetzelfde uit, dan niet met een kaart van Europa, maar van je eigen website. Hoe warmer de ‘temperatuur’, hoe meer mensen erop hebben geklikt in het geval van een heatmap of door hebben gescrollt in het geval van een scrollmap. Wat dat is, leg ik je nu uit!
Als je een heatmap instelt voor bijvoorbeeld je productpagina, dan wordt er bij elke bezoeker een meting uitgevoerd. Afhankelijk van wat je wilt meten, wordt het gedrag van alle bezoekers met een warmtebeeld aangegeven. Het is een tool die veel gebruikt wordt om de conversie op websites te optimaliseren.
Heatmaps gebruik je om te kijken of je website wordt gebruikt zoals het bedoeld was bij het ontwerpen ervan. Zo kom je erachter over bepaalde elementen op je website misschien wel verwarrend zijn of afleiden van het doel. Of misschien zijn je CTA’s helemaal niet sterk genoeg en wordt er minder vaak op geklikt dan je had gehoopt. Hier kom je allemaal achter door gebruik te maken van heatmaps.
Met een clickmap krijg je meer inzicht in het klikgedrag van bezoekers. Zo krijg je onder te weten waar het meest wordt geklikt op je website en of je CTA-buttons wel duidelijk genoeg zijn.
Hier kijken we naar het scrollgedrag van je bezoekers. Hoe ver scrollen bezoekers over je pagina, dus is je pagina aansprekend genoeg of haken ze al snel af?
Met een movemap kijken we naar de cursor (dus de muis) van de bezoeker. Hoe heeft deze zich over de website heen bewogen. Muisbewegingen zijn te vergelijken met eye-tracking.
Een heatmap stel je in door gebruik van een tool. Er zijn meerder online tools waarmee je je website kan analyseren. Vanwege privacy eisen is het wel belangrijk om hier toestemming voor te vragen bij de bezoekers van de website. Dit doe je doormiddel van cookies.
Hier drie voorbeelden van bekende heatmap tools:
Dit is een gratis tool van Microsoft. Dit is ook de tool die wij fijn vinden om te gebruiken. Met Microsoft Clarity kan je clickmaps en scroll maps maken. Ook kan je opnames op je website terugkijken. Vergeleken met de opties die wij hieronder benoemen, valt Clarity zeker niet tegen als de volledig gratis optie.
Hotjar heeft een gebruiksvriendelijke interface, dat makkelijk te begrijpen is. Met Hotjar kan je Clickmaps, Scrollmaps en Movemaps aanmaken. Je kan een gratis versie gebruiken, maar ook upgraden naar betaalde versies. Afhankelijk van hoe uitgebreid en hoe vaak je het wilt gaan gebruiken.
Een andere populaire tool voor het maken van heatmaps. Zo heb je clickmaps, scrollmaps, maar ook confetti en overlay rapporten. Bij de confetti rapporten zie je elke losse, indivuele klikken en meer informatie over de gebruiker. En bij de Overlay rapporten zie een percentage van hoe vaak er op een bepaald element wordt geklikt. Crazy Egg is te gebruiken vanaf $29 per maand, maar kan je wel eerst 30 dagen gratis uitproberen.
Contact opnemen kan via: advies@onlinemarketingscans.nl